【会津駒ケ岳(福島県)*】 Nov 12, 2016, Mt.Aizu-Komagatake 2,132m

場所: 日本, 〒967-0527 福島県南会津郡檜枝岐村見通
魅力度(Attractiveness):☆☆☆   難易度(Difficulty):☆☆☆   体力度(Physical Power Level):☆☆☆


会津駒ケ岳は2,000mを少し上回る福島県にある日本百名山の一つです。稜線歩き、冬は山スキーでよく知られているところです。


天気予報では朝9時ごろから晴天になる予定でしたが、ホワイトアウトの状態で景色を楽しめず、また登らなくてはならない結果となりましたが、思いのほか、雪を楽しめたので満足です。今年は冬が早めにやってきましたね。

こんなに雪が多いと思わなかったので、夏の装備で登りましたが、大失敗でした。この時期に2,000m級の山を登るのは装備選びが大変悩ましいです。

夏に登ると結構混み合う山ですが、この日は僕以外に頂上を踏んだのは二人だけで、非常に静かに楽しめました。

Mt.Aizu-Komagatake is 2,132m high and has been designated as one of the 100 famous Japanese mountains. It's such a mountainous region that it formed the boundaries of four different prefectures. 

It's located in the southern Fukushima Prefecture. To the west is Niigata Prefecture, and to the south are Tochigi and Gunma Prefecture. These places are famous for deep snow in the winter.

I was surprised by how much snow there was, and I realized with this climb that winter's coming earlier than usual. I didn't bring my winter equipment with me for this climb, so my feet were completely soaked. I had to struggle to keep my feet warm. I always find it difficult to choose equipment at this time of year when it's transitioning to winter.

Since I was in a whiteout, I couldn't enjoy the view of the surrounding summits, but I was excited to walk on the snow. It can be a good exercise before climbing mountains in winter season. I think it's time to start preparing my equipment and building up strength.




【Movie and Pictures】



【会津駒ケ岳①(福島県)*】 Nov 12, 2016, Mt.Aizu-Komagatake from Donai on Vimeo.

ホワイトアウトです。でも大丈夫!GPSがあるから。

I was in the white-out, so visibility was really bad.
But I didn't have to worry about it because I had my GPS.

【会津駒ケ岳③(福島県)*】 Nov 12, 2016, Mt.Aizu-Komagatake from Donai on Vimeo.

さぁ!出発!
想定通り、雪はそんなでもないな~と思いました。 
There's no snow at the starting point.


シャーベット状態は想定内! 
This is what I had been expecting for all of the climb.

 あれ?雪が段々と深くなってるぞ!
冬山の靴じゃないけど。。。どうしよう。。。
But, the snow was starting to get deeper.


進むにつれて雪は深くなる。 


しかし、先に二人が歩いてくれたので、歩きやすい。 
Someone else walked before me, so it was easier to walk than making traces by myself.


ホワイトアウトという状況です。 
I couldn't see anything !!!

頂上周辺で、50cm以上積もっていました。
所々、膝まで沈みます。 
Pretty deep snow!



思ったより雪が深いものの、ラッセルするほどではないので、それほど難しくありませんでした。
Although there was snow, I could reach the summit without difficulties.



夏の靴がローカットなので、スパッツが働かず、靴下がびしょ濡れに!!!
山小屋辺りから、足指の感覚がなくなり、ちょっと辛かったです。
It was really painful when my feet were soaked, but I wasn't worried about a frostbite.

え?なにこれ・・・1時間早く晴れてくれたらまた来なくて済んだのに・・・。
When I was descending the mountain, the weather broke.
The sky opened up and it was a brilliant blue.


すっかり晴れたそら!頂上でこんあ天気だったら最高だったのに!!!
If I had seen the view from the summit, I could have had a much better view.

【Route and Time-schedule】

総距離:10.7km 標高差:1,000m 最低気温:-1℃

 約10.7kmでそれほど長い道ではないです。また、アップダウンもなければ、急な斜面もなく、
山を始める方にちょうどいいコースではないでしょうか。

気温は思ったより高く、マイナスを下回る場面はほとんどありませんでした。


【Traffic】

大宮~東北道~西那須野塩原?IC~道の駅たじま~登山者用駐車場

※「道の駅たじま」で前夜車中泊をしました。トレイがきれいでよかったですが、登山口までは1時間ほど離れています。


※国道から登山者用駐車場に入る入口で、通行止めっぽい感じになっていましたがはっきりしない感じだったので、気にせず一番上の駐車場まで突破しました。


※国道352号線で凍結は見受けられませんでした。




1 件のコメント:

Unknown さんのコメント...

雪、綺麗ですね☆無事で何より♪静かな山は最高ですね☆

コメントを投稿